torsdag, oktober 09, 2008

Bloggtema: Sminkverktyg och skötsel


Veckans bloggtema handlar om vilka som är mina mest använda sminkverktyg och hur de vårdas, det är Sminkan som valt tema.
Jag har ett 50-tal borstar, nästan alla kommer från Make Up Store förutom en kabuki och en flawless face brush som är från andra märken. Att mina borstar är från just därifrån är ju inte så konstigt eftersom jag gått min utbildning på IMC och jobbat för Make Up Store.

Mina favoritborstar:

#106 som är av mellanstorlek och fungerar jättebra att lägga skuggor med, i inre ögonvrån och under ögat föredrar jag dock en mindre borste.
#107 är den större storleken för ögonskuggor och den är den bästa för basskuggor som läggs över ett större område.
#110 är snedskuren och fungerar perfekt till ögonbrynen eller för att fixera en eyeliner eller markering på ögonens innerband.
#367 är en snedskuren rougeborste och den modell som jag föredrar för snyggast applicering.

Jag tvättar mina borstar i äkta hår med schampo och balsam, mina privatpenslar försöker jag tvätta 1 - 2 gånger i veckan.
Syntetborstar tvättas med diskmedel. Eftersom de används till till exempel läpprodukter/ mascara/kakfoundation/concealer tvättar jag såna penslar omgående efter varje användning eftersom det är extremt bakteriespridande.
Jag tvättar aldrig svampar (som jag endast använder till concealer), jag använder en svamp ett par gånger och sen tar jag en ny.
Desinficierande borstrengöring, s.k brush cleaner, använder jag när jag sminkar professionellt, t.ex vid en modevisning, men nästan aldrig privat, då de lätt torkar ut borstarna.

Nu är det snart dags för ett utbyte av penslar och nästa gång funderar jag starkt på att införskaffa ett ordentligt penselset från Japonesque.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är nominerad på min sida ;)

Sminkan sa...

Låter ganska precis som min filosofi vid rengöring. Fast jag är hysterisk och tvättar varje dag...