onsdag, juli 30, 2008

Bloggtema: Eyeliners/Kajal


Bloggtema för vecka 31: Eyeliners/Kajal
Veckans bloggtema är det jag själv som har föreslagit och det är självklart en del av make upen som ligger mig varmt om hjärtat.
Att markera ögonen med eyeliner eller kajal är ytterst viktigt för mig. Jag använder ALLTID någon form av markering och det går lite i perioder vilken typ av produkt jag använder.

I mina sminkgömmor finns nog ett 50 tal eyeliners (inklusive glittereyeliners) i olika former och färger och lika många kajaler i alla slags färger. Genom att lägga en skarp svart eyeliner, en färgad metallic eller en glittrig variant kan man snabbt skapa en festmake ovanpå en vardagsmake. Snyggast resultat tycker jag att det blir med en eyeliner i kakform, även om det kan vara lite jobbigare att lägga! Många tycker att det är väldigt svårt att få till den där perfekta eyelinern och det finns bara en metod - öva!
Favoritprodukter: MAC glittereyeliner i färgen Peacock, MUS Liquid Eyeliner Black och MUS Cake Eyeliner Black, MUS glittereyeliner Black Gold, MAC Liquidlast Liner Aqua.

Kajaler skapar ett lite softare intryck och läggs även som grund till en sotning (använd med fördel de som är lite krämigare i konsistensen). Jag gillar att lägga en färgstark kajal längs underfransen för att skapa en kontrast, framför allt till en sotning i svart/grått/mörkbrunt. Att man måste använda en svart kajal är absolut inte sant, många passar mycket bättre i bruna eller grå toner som inte ger ett för skarpt intryck, speciellt till vardags. Att markera innerbandet i ögat med svart kajal är en smaksak, jag gör det endast till festmake på mig själv! Har man väldigt små ögon tycker jag att man ska skippa det helt eftersom det förminskar ögonen så mycket. Det absolut bästa tipset jag kan ge när det gäller kajaler är att man alltid ska fixera dem med en skugga för att få dem att sitta utan att lägga sig i ögonveck eller försvinna, och då sitter det tills man tvättar bort sminket!
Favoritprodukter: MUS Black, MUS Dark Chocolate, MUS Old Moss, Urban Decay 24/7 Glide-On Covet

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ääär sååå kul med eyeliner!