måndag, juni 02, 2008

Hudvårdstips


Något som jag aldrig ger avkall på är rengöring på kvällen! Det spelar ingen roll hur trött jag är eller om jag är onykter, jag sover ALDRIG med smink. Oftast sminkar jag av mig då jag kommer hem, om jag vet att jag inte ska gå utanför dörren mer den dagen, och det kan till och med bli på eftermiddagen då och då.
En dag i veckan (oftast söndagen) försöker jag vara helt utan smink, för att låta min hy vila.

På morgonen använder jag alltid ansiktsvatten (Face Cool Balm från Make Up Store) och sedan smörjer jag med Nivea Control Shine Mattifying Gel. Efter rengöring på kvällen genomgår jag samma procedur förstås.

Ungefär 1-2 gång(er) i veckan bör man göra en peeling och lägga en ansiktsmask (min favorit är Moisture Mask från Make Up Store). Det är jag lite sämre på att göra, det blir nog snarare varannan vecka.

Viktigt att komma ihåg är att man kan påverka huden genom att använda krämer med ca 5%, till 95% påverkas den från insidan - det är alltså viktigt att dricka mycket vatten!
Drycker som läsk, kaffe och alkohol är uttorkande och bör alltså intagas med försiktighet - jag väljer mina tillfällen och dricker nästan bara kaffe om jag fikar på café och alkohol blir det faktiskt väldigt sällan. En annan faktor som kan vara bra att känna till är att både kaffe (med mjölk, t.ex Caffe Latte) och alkohol i alla former innehåller massor av kalorier och därmed är onyttiga på många sätt!

Sen vill jag återigen framhäva vikten av att använda solskyddskräm nu på sommaren! Att sola för mycket utan skydd kan ju leda till tråkigheter som hudcancer och att huden åldras i förtid. Många kosmetikmärken och hudvårdsmärken innehåller dessutom en viss solskyddsfaktor, håll utkik efter det!

Inga kommentarer: