torsdag, augusti 23, 2007

Äntligen kursstart på IMC!

Jag vet att ni är många som är nyfikna på hur kursen har varit men jag har varit så trött på kvällarna så det har inte funnits så mycket datortid.

Tufft och intensivt
Jag stiger upp kl 04.00 går till tåget kl 05.20 och tåget går 05.50 ca. Sedan är det byte i Falköping och därefter går tåget vidare till Göteborg ca 06.50 och är framme strax efter kl 08.00 i Göteborg.
Kursen börjar kl 08.20 och slutar 12.20. Sedan har jag hittills tagit tåget hem kl 13.00 ca. Kommer hem vid 15.00 - tiden, är hemma runt 15.30. Då måste jag skriva rent anteckningar (på datorn) och rengöra penslar och andra verktyg som använts under dagen. Sedan kommer resten av familjen hem kl 16.30 och då får vi lite tid tillsammans. Vi måste förstås laga och äta mat samt sköta andra hushållssysslor (som att diska) också.
Kl 20.00 går Adam och jag och lägger oss. Då måste allt vara färdigt inför morgondagen.
Det kanske låter som ett sjukt jobbigt schema men det har faktiskt fungerat väldigt bra, över all förväntan, den här veckan. Det är bara att hoppas att det kommer fortsätta att fungera lika bra.

International Make Up Center Göteborg
IMC ligger i Kungpassagen i samma lokaler som Make Up Store, med en dörr som gränsar till butiken. Det är en ganska liten lokal med många sminkbord. Vi är 14 st elever, i blandade åldrar mellan 19 och 47 år, den här gången är alla tjejer. 3 st är från Växjö, 2 st (inkl jag själv) är från Jönköping, 6 st är från Borås, 1 är från Värmland, 1 är från Stockholm och endast 1 är från Göteborg så det är en stor geografisk spridning.
Vår lärare heter Samira och hittills har hon varit superbra tycker jag. Hon ger bra konstruktiv kritik och lär ut praktik varvat med teori. Vi ska även ha en annan lärare som heter Frida men henne har vi inte fått träffa ännu.

Produkterna
Alla produkter kommer från Make Up Store, vilket är bra på ett sätt - produkterna håller ju hög klass, men samtidigt får man ju inte mer kännedom än om just Make Up Stores egna produkter. Vi har dock en saftig rabatt på MUS sortiment på 40%, det är aldrig fel (speciellt inte om man är en MUS - sminkjunkie som jag är).
I kursen ingår ju en väska med produkter och arbetsverktyg för ett värde av 15 000 kr, de flesta blev förstås till sig över denna väska. Jag hade kunnat bli mer imponerad; jag hade nog förväntat mig ett annorlunda innehåll. Vi har redan fått köpa till en hel del och mer lär det bli......

Kursinnehållet
Första dagen hade vi mest intro och genomgång av veckan. Dag 2 var det Ljuslära & Färglära. Dag 3 färgade vi ögonfransar och ögonbryn - nej det syns inte särskilt mycket på mig! Idag lärde vi oss att lägga en ordentlig fluid bas - dvs ett underlag med flytande foundation.

Det här blev ett jättelångt inlägg nu, men det var lite om hur kursen har börjat. Det är hur som helst jätteroligt och spännande och jag ser fram emot fortsättningen :)

Inga kommentarer: