torsdag, december 02, 2010

Gesällbrev för make up artister

Igår läste jag en intressant artikel, där jag fick reda på att man nu kan få gesällbrev som make up artist.

Som de flesta vet finns det en hel uppsjö av olika make up artist-utbildningar, som är mer eller mindre seriösa. De flesta drivs i privat regi och kostar en hel del. En del make up artister är självlärda, internutbildade eller har gått som lärlingar hos en erfaren och yrkesverksam mua. Tyvärr finns det också de som går en liten kurs på ett par timmar under en eftermiddag eller liknande.
Hur som helst finns det väldigt många som kallar sig för make up artister och kunskapsnivån varierar kraftigt.
Personligen tycker jag att det vore bra för dem, oavsett utbildningsform, som verkligen är seriösa i sitt intresse och vill utöva konsten på en professionell nivå att kunna genomgå dessa prover för att få ett gesällbrev. Det är ju trots allt ett bevis på att man är skicklig inom det man håller på med, en kvalitetsstämpel.

Jag skickade iväg ett mail till International Make Up Center där jag utbildade mig för tre år sedan. Än så länge visste de ingenting om detta, men om gesällbrev införs hoppas de kunna erbjuda proven även för oss tidigare studenter. Förhoppningvis gäller detsamma för de övriga seriösa skolorna.

1 kommentar:

Emilie sa...

Oh, tänk om man någon gång kunde bli så bra att man kunde säga att man verkligen var utbildad och godkänd ^